Thursday, June 3, 2010

ISTERI DAN ANAK PAWANG KADIR


Pawang kadir mempunyai empat isteri dan empat belas orang anak. Bilangan anak inilah yang menjadi asas pembentukkan AKPK 14. Kemudian untuk pengembangan AKPK ( Ahli Keluarga Pawang Kadir ) anak-anak ini akan dikenali sebagai PERDU. Sebagai contoh, anak yang pertama ialah Abdul Rahman. Maka pengembangan seterusnya akan dikenali sebagai Perdu Abd Rahman.Begitulah seterusnya untuk anak-anak yang lain.

Daripada isteri yang pertama Siti Maryam binti Imam Rasu dikurniakan empat orang anak iaitu Abd Rahman, Sapiah, Husin @ Ibrahim dan Abu Bakar @ Zulkifli. Apabila isterinya yang pertama meninggal dunia beliau telah mengahwini adik beradik isteri pertamanya bernama Halimah binti Imam Rasu. Dengan Halimah Pawang Kadir tidak dikurniakan cahayamata.

Apabila Halimah meninggal dunia beliau berkahwin dengan Siti binti Pendek dan dikurniakan sepuluh orang anak iaitu Kelesom @ Maimon, Jamaluddin , Ramlah, Dahilan, Halimaton, Salbiah, Badariah, Fatimah, Sakinah dan Mohd Tarmizi. Selepas itu Pawang Kadir mengahwini Esah binti Ibrahim dan tidak mempunyai cahayamata. Isterinya Esah meninggal dunia sekitar tahun 2003 di rumah cucunya bernama Musaniff di Bandar Jengka.

No comments:

Post a Comment